Teknisk SEO – 3 ting du skal huske

Teknisk SEO – 3 ting du skal huske

Har du en hjemmeside, som du gerne vil optimere på er det vigtigt, at du husker at gøre noget ved den tekniske SEO del. Dine placeringer på Google er nemlig afgørende for hvor mange besøgende din hjemmeside får. Vi har derfor samlet 3 ting du skal huske om teknisk SEO.

Gør din side mobilvenlig

Først og fremmest er det vigtigt, at du sørger for at din hjemmeside er mobilvenlig. Mange søger i dag fra mobile enheder, og hvis de kommer ind på en side hvor skriften er så lille, at man skal til at zoome ind, er der stor sandsynlighed for at de hurtigt finder en anden hjemmeside – og derfor er det vigtigt at optimere din hjemmeside, så den er mobilvenlig.

Samtidig kan du også risikere at Google ikke vil lægge dit resultat øverst, hvis din side ikke er mobilvenlig, så du kan risikere at miste de gode placeringer.

 

Interne links

Intern linkbuilding er et andet vigtigt aspekt af teknisk SEO. Når du laver interne links hjælper først og fremmest brugerne med at finde rundt på din hjemmeside, men endnu vigtigere fortæller du Google om sammenhængen mellem dine undersider, og hvilke undersider der er de vigtigste.

Intern linkbuilding er derfor noget af det første, som du skal have på plads, når du gerne vil optimere på din hjemmeside. Du kan gøre meget for at optimere din interne linkstruktur. En af de ting som faktisk er nemt og hurtigt at gøre er at lave links fra produkter til kategorier. Det er også en god idé at krydslinke mellem forskellige produkter.

En anden god idé, når vi snakker om interne links er at lave relaterede produkter eller artikler i bunden af en side. Det er en god måde at få interne links ind, og samtidig kan det være at nogle klikker videre og kommer ind på en anden side – og at kunden kommer mere rundt på siden er kun en fordel!

 

Pas på med kanibalisering

Et sidste råd til teknisk SEO er at passe på med kanibalisering. Kanibalisering, når vi snakker om SEO, er et udtryk for når to sider handler om det samme. Hvis du har flere URL’er der handler om det samme, bliver du nemlig din egen fjende. Det skyldes at Google så ikke ved hvilken side der skal have skal have værdi og det vil blive svær at få en af siderne til at ligge højt på nogle bestemte søgeord.

Hvis du fx har et firma, der tilbyder reparation af iPhone i Odense, er det en god idé at have en side der handler om reparation i Odense, men hvis du har flere sider, der handler om det, vil det blive svært for Google at finde ud af hvilken side der skal ranke på det, og derfor bliver du din egen fjende.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *