Sådan laver du en søgeordsanalyse til AdWords

Sådan laver du en søgeordsanalyse til AdWords

Konkurrencen i den digitale markedsføring er højere, end den nogensinde har været. Dette stiller langt højere krav til virksomheder, der udøver dette. Det er efterhånden usandsynligt, at en virksomhed igangsætter kampagner foruden en ekspert har kigget på det eller lavet det, hvad end denne ekspert er in-house eller sidder i et eksternt bureau. Et godt forarbejde til digital markedsføring er nøglen til en god investering, hvilket især gælder på Google AdWords. Forarbejdet med AdWords består blandt andet af en søgeordsanalyse, som vil hjælpe en med at danne et overblik over de søgeord, som vil være profitable at annoncere på. Hvordan man bedst muligt laver denne, vil vi kort gennemgå her.

Udover en søgeordsanalyse er det, når man arbejder i digital markedsføring, utrolig positivt, hvis man er klar i spyttet og kan formulere sig på en måde, der fanger brugernes opmærksomhed. Derfor kan det kun anbefales at tage en kommunikationsuddannelse hos BRO-kommunikation, som en del af forarbejdet.

Undersøg markedet og din egen virksomhed

 

Første skridt i en søgeordsanalyse er at danne sig et overblik over, hvordan markedet ser ud. Dette gøres ved at foretage nogle søgninger på Google, hvilket vil give indblik i, hvilke søgeord, som der er rifter om pladserne hos. Ser man, at mange annoncører ligger på et bestemt søgeord, er dette et godt tegn på, at der er noget at hente i søgninger på dette, hvorfor man godt kan tilføje dette til sin liste.

Udover at undersøge markedet er det essentielt at kigge indad og prøve at koge alle sine produkter eller ydelser ned til søgeord. Dette kan gøres enten ved at tilføje produkternes brand navne og/eller de generiske termer for det. Prøv her at sætte dig i brugerens perspektiv og tænk over, hvad de kunne finde på at søge efter for at finde dine produkter.

Når dette er gjort, vil man sidde tilbage med en række ”kerneord”. Det gælder nu om at finde nye versioner af disse ord ved fx at tilføje adjektiver til det. Der vil eksempelvis altid være nogle søgninger at hente ved at tilføje ”køb”, ”billig”, ”tilbud” osv til de ord man har fundet.

Tilpas din hjemmeside til søgeordene

 

Når alle søgeordene i første omgang er fundet, er det nødvendigt at tilpasse sin hjemmeside til det. Foruden dette vil søgeordene ikke være noget værd at annoncere på, eftersom brugerne vil få en dårlig oplevelse på din hjemmeside og derefter forlade den. Opret derfor en landingsside til hver af de søgeord, som du annoncerer på. På denne måde skaber man relevans for sine annoncer og giver brugeren det, som personen jo søger efter. Google vil anerkende dette og give dine annoncer nogle bedre kvalitetsresultater, som vil øge din annoncepositioner. Herved kan du altså, ved at oprette landingssider til dine søgeord, kommer over dine konkurrenter i kampen på side 1.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *