Sådan kan du bruge digital markedsføring i din jobsøgning

Sådan kan du bruge digital markedsføring i din jobsøgning

I løbet af de sidste par år er jobmarkedet herhjemme i den grad blevet digitaliseret. Hvor man for under ti år siden stadig kiggede efter sig næste job i aviserne eller i fagblade, så er det i dag internettet, der rummer de fleste jobopslag. Både de lave priser for annoncering og den store potentielle målgrubbe man kan nå ud til er guld værd for danske virksomheder. I samarbejde med hjemmesiden kurserforledige.dk giver vi her tre tips til, hvordan man kan bruge digital markedsføring som en del af sin jobsøgningsindsats.

1: Brug både Facebook og LinkedIn til at gøre opmærksom på dig selv

I kender det måske allerede: det obligatoriske jeg-leder-efter-job opslag på enten Facebook eller LinkedIn. Men selv hvis du sidder og tænker at det kommer du aldrig til at gøre, så burde du måske overveje at gøre det alligevel. For chancen for at der er nogen der kender nogen vil altid være der, og i dag er der over 20% af alle jobs der bliver besat uden at de er blevet slået op. Dette kaldes det skjulte jobmarked, og det kommer man kun ind på hvis man råber op og går opmærksom på sig selv. Det tager ikke lang tid at lave et Facebook opslag, men gevinsten kan være guld værd.

2: Lav dit eget digitale CV eller hjemmeside

En anden mere langsigtet plan man kan have er at lave en personlig hjemmeside. Dette er en god mulighed til både at sætte ord og billeder på dig selv. På en sådan hjemmeside kan man også vise hvilke evner man har – enten med billeder eller ord, hvis man har lavet en blog om et emne som relaterer sig til den branche man gerne vil arbejde i. I dette tilfælde kan det være en god ide at lave et link eller en henvisning til hjemmesiden i ens fysiske jobansøgning. Ved at lave en god hjemmeside viser man at man tager sig selv alvorligt og at man gerne vil gøre opmærksom på sig selv. Derudover er det langt fra alle der benytter dette trick så der er gode chancer for at HR-medarbejderen vil komme til at huske dig fremfor nogle af dine konkurrenter.

3: Lav en video på You tube om dig selv

En sidste og endnu mere direkte måde at henvende sig til en arbejdsgiver på er ved at lave en videopræsentation af sig selv, og derefter lægge den på YouTube, og henvise til den i ens CV. Fordelen her er igen at man skiller sig ud positivt. Til gengæld gælder det om at holde oplægget kort og præcist – 30 sekunder samt at målrette det til en bestemt branche eller endda virksomhed. Sidst men ikke mindst er det en fordel, at man står oprejst i videoen og ikke sidder og hænger foran web-cammeraet på ens computer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *