Opbygning af et brand med Facebook annoncering

Opbygning af et brand med Facebook annoncering

Med annoncering på Facebook har du mulighed for både at bygge et brand – og efterfølgende høste frugterne i brandet i form af et øget salg.

Det kræver dog, at du er tro mod din funnel, at du dedikerer et vist budget, og at du husker den rigtige rækkefølge.

Særligt den første del er svær for mange virksomheder. Men det er nødvendigt i forbindelse med brand-building.

Vær tro mod din funnel

Opbygningen af et brand tager tid og er netop det – en opbygning. Inden for online maketing taler vi om at være tro mod ens funnel. Det betyder, at du laver markedsføring i 3 led:

  • først skaber du awareness – det er denne del, der af mange i et kort ord ville blive beskrevet som ’branding’
  • hefter går du i gang med en modningsproces, hvor du fortæller mere om dit brand, det du står for og dine produkter, til dem der ønsker at lytte
  • og til sidst går du faktisk i gang med at sælge produkter til de personer, der nu følger dig

Læg mærke til rækkefølgen: Du skal så, her forstået som opbygge awareness omkring dit brand og være tro mod din funnel, før du begynder at høste i form af et øget salg.

Facebook tilbyder værktøjer til alle 3 dele af denne funnel. Når du går ind for at lave dine annoncer, er de forskellige kampagnermålsætninger endda opdelt i de 3 dele – hvor ’Reach’ som format ligger i awareness-delen, så er ’Salg fra produktkatalog’ i konverterings-delen nederst i din funnel (tragt).

Brand Awareness

Brand Awareness – på dansk ’Lokalt Kendskab’ – er et format, hvor Facebook viser dine annoncer til personer, der vil kunne huske dit brand efterfølgende.

Dét Facebook rapporterer på i markedsføringen er, hvor mange personer, der efter 2 dage kan huske dit brand.

Andre objektiver rapporterer på, hvor mange kliks der er sendt, leads der er genereret eller salg, der er skabt – men brand awareness er top funnel.

Det betyder også, at brand awareness ikke er det objektiv du skal bruge, hvis du ønsker at sælge meget direkte. Med brand awareness sår du – og efterfølgende kan du høste ved hjælp bottom funnel annoncering som ’Salg fra produtkkatalog’.

Højere afkast på den samme investering

Hvis du lykkes med at opbygge dit brand, vil du opleve et højere afkast på de penge, du investerer i din markedsføring.

Du kan bruge de samme penge som konkurrenterne, og hvis du får mere ud af den i form af flere salg og mere indtjening, er det dig, der spiser konkurrenten – og ikke omvendt.

Mange danske brands har også taget Facebook og mulighederne her til sig. Eksempler er:

  • Georg Jensen Damask – den 250 år gamle virksomhed bruger Facebook til at inspirere deres følgere og skrive dem op til nyhedsbrevet; flotte billeder af produkter som deres kendte dækservietter både inspirerer (awareness) og skaber direkte køb
  • Hos Kay Bojesen er det muligt at gå med ’behind the scenes’ og lære virksomheden at kende på et mere intimt niveau
  • Og hos Møbelkompagniet gælder det om at vise, der er mennesker i butikken, der tager imod dig, hvilket opnås med små videoer og tips til, hvordan du får stuen til at se bedst ud

Mulighederne er mange – hvis du blot vælger at gribe dem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *