Google ryster posen: Svært med kviklåns-annoncer i Google

Google ryster posen: Svært med kviklåns-annoncer i Google

For ikke længe side kom det frem, at Google har forbudt kviklåns-annoncer i Google og det bliver derfor fremadrettet svært, at annoncere inden for denne branche på den velkendte søgemaskine Google.

Ændringen i Googles AdWords politik omkring at forbyde annoncer for produkter med høje omkostninger i procent samt en kort løbetid, vil kunne mærkes hos mange virksomheder og små hjemmesider, der til daglig gøre brug af denne form for annoncer.

Det fortæller Google selv

Den 13. juli 2016 helt præcist trådte opdateringen i kraft fra Google, der forbyder annoncer for kviklån og andre relateret produkter i deres system. De har selv udtalt, at de ikke længere vil tillade annoncer for lån, hvor tilbagebetalingen skal ske inden for 60 dage efter udstedelsesdatoen.

Ligeledes har Google i USA forbudt annoncer for lån med en ÅOP på 36 % eller højere, hvoraf ÅOP står for årlig omkostning i procent. De har ved gennemgang af deres politikker og igennem deres forskning vist, at disse lån kan resultere i høje og uoverkommelige betalinger for deres forbruger. Derfor har de nu ønsket, at sætte en stopper for dette globalt og dermed opdateret deres politikker ikke kun i USA, men i hele verden.

Kviklån og andre typer af hurtige lån kan være skadelige produkter. Det vil typisk koste omkring 2100 kroner at låne 5.000 kroner i tre måneder. Selvom dette er en høj pris, kan prisen være endnu højere hos nogle lånudbydere, hvis lånet har en længere løbetid.

Denne opdatering vil med stor sandsynlighed ikke sætte en stopper helt for kviklåns-annoncer på sigt, men vil med garanti sætte en begrænsning på typer af denne slags annoncer fremadrettet.

Den indlysende effekt er at det fjerner den hurtige vej ind på markedet for nye annoncører, der tilbyder kviklån eller andre relateret produkter, der ofte vil give værre vilkår end de mere veletablerede virksomheder på markedet. Kan de derfor ikke betale for PPC, vil de være nødt til at skulle arbejde hårdere og med en mere langsigtet SEO strategi for at blive synlig i søgemaskinerne.

Du kan se renter for de danske kviklån med en sammenligning her.

Konklusion

Uanset årsagen til Google opdatering af deres AdWords politik for kviklåns-annoncer og relateret produkter, ser det umiddelbart ud til, at det fremadrettet vil give mere genkendelige långivere synlighed, når der bliver foretaget en søgning inden for denne branche.

Da disse genkendelige långivere ofte også er mere tilbøjelige til at blive reguleret i forhold til nye i branchen, vil dette også have en klar indvirkning på forbrugerne.

Det understreger dermed også betydningen af søgemaskineoptimering i hårde konkurrenceprægede markeder, som kviklån og lån generelt er.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *