Ejendomsmæglere dropper de trykte annoncer til fordel for de digitale

Ejendomsmæglere dropper de trykte annoncer til fordel for de digitale

Hvor finder man sin næste bolig? I avisen vil de fleste nok svare, for i generationer har avisannoncer været det bedste og mest udbredte medie til at sætte en muligboligkøber i stævne med sin drømmebolig. Men den tendens er så småt ved at ende, for flere og flere ejendomsmæglere vælger i disse år at skrotte de trykte boligannoncer til fordel for de digitale.

En æra er forbi: boligannoncerne forsvinder

Igennem mange årtier har de trykte aviser samt udstillingsvinduerne hos den lokale ejendomsmægler været det foretrukne sted at lede efter sin kommende drømmebolig. Men dette kan meget snart være slut, for i disse år vælger flere og flere ejendomsmæglere at skifte de trykte annoncer i aviserne ud med digitale annoncer på enten Google eller de sociale medier som Facebook. En af disse ejendomsmæglere der har gjort dette er Thomas Kildemoes og Peter Grøftehauge fra Odense og ifølge dem er der mange grunde til, at skiftet kommer nu: “Kort sagt handler det om at være der hvor kunderne er, og det er på internettet, på Facebook, og andre sociale medier.”

En god hjemmeside spiller en større rolle end nogensinde

I stedet for at satse på de trykte medier, så har de to ejendomsmæglere valgt at gå den digitale vej og her spiller deres hjemmeside Boligtilbolig.dk en større rolle end nogensinde før. For de to ejendomsmæglere har den digitale satsning indtil videre givet synlige resultater, og det er ikke kun på den kolde bundlinje, at det kan mærkes.

”Med en god hjemmeside kan man spare sig selv for en masse tid i dag. Kunden skal både kunne finde information, boliger og derudover have mulighed for at kunne tage kontakt til os ad flere kanaler. Samlet set automatiserer det en række rutine opgaver, og giver os tid til at fokusere på de ting, som vi er bedst til.”

En del af en større trend

Det er dog ikke kun ejendomsmægler der i stigende grad vælger at se bort fra avisartiklerne. Over en bred karm forventes det at de trykte annoncer i fremtiden vil have en langt mindre markedsandel end de har i dag. Selv forventer man hos Boligtilbolig at de trykte annoncer i fremtiden kun vil udgøre omkring 20-25% af den samlede annoncering, hvorimod den digitale annoncering vil stå for de resterende 75-80%, hvilket er lige omvendt i forhold til samme fordeling i dag.

Dermed står flere af de største aviser til at miste indtægter svarende til mange hundrede millioner på landsplan hvilket kan forværre den nuværende situationer hvor de fleste aviser kæmper for at tjene penge.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *