Detailhandlen rykker online, hvad betyder det for markedet?

Detailhandlen rykker online, hvad betyder det for markedet?

Det danske marked har over en årrække set en stabil vækst i digitalisering, blandt virksomheder. Det er ikke nogen lille forandring, som man bare kan kimse ad, når offline-store dominerede industrier laver skiftet til digital.

Det er to vidt forskellige måder at drive sin virksomhed, og især i detailhandlen vil det være krævende, eftersom man siden tidernes morgen har gjort det på den traditionelle måde. Det gør det enormt svært at omstille, som i forlængelse betyder at det ikke er alle, som vil gøre det godt i denne nye periode.

Som konsekvens af, før store virksomheder, der ikke kan omstille sig til en digital slagmark er, at vi vil se mange flere nye udbydere, som er specialiserede. Det er fantastisk for markedet og den neutrale kunde, det er dog ikke nødvendigvis lige så godt for udbyderne, eftersom det stiller store krav til deres omstillingsparathed.

Mobil og digitalt først

Nye virksomheder har fundet ud af, at man kan opnå en signifikant markedsandel ved at fokusere på at være mobilvenlig, og til stede på nettet. Kunderne på markedet er, som sagt, interesseret i at kunne udvælge og få leveret varer direkte til døren. Der er flere årsager til dette, én af dem er at det er billigere.

Online udbydere skal ikke bøvle med omkostninger associeret med at drive en virksomhedsfront, hvor kunder skal kunne komme og udvælge som de vil. Ved at decentralisere deres lager, eller have aftaler med detailhandlere, så kan man skære alle den slags omkostninger fra, hvilket påvirker prisen signifikant.

En anden årsag til dette er naturligvis at det aldrig har været sjovt at handle. Der er ikke nogen som ser frem til deres anden ugentlige tur i Rema1000 eller Netto. Selv den gladeste hobbykok kan blive irriteret over køer og den service man kan møde i detailbutikken.

Hvis du, ligesom mange andre danskere vil se hvad hele hypen er omkring, så kan du på denne side se, flere forskellige udbydere samlet under ét tag til sammenligning.

Tal, absolutmarketing

Kunderne har efterspurgt alternativer længe

Sådan som det ofte er i business, så kom rykket til digital handel i detailindustrien som en overraskelse, men det burde det egentlig ikke have været. Mange danskere har ytret deres utilfredshed ved at skulle stå i den proppede lokale Netto, hvor man kan blive udsat for alverdens ting og sager.

Hvis man havde haft de objektive briller på og skuede markedet, samt dets forhold, så ville det være noget iøjnefaldende at mange handlere er utilfredse med serviceniveauet, samt den generelle organisering i mange detailhandlere.

Havde man været på tæerne kunne man altså sagtens have været en first-mover på området, og dermed etableret sig på markedet før alle andre. Det er selvfølgelig nemt at værre bagklog her og nu, hvor vi ved at der er et marked for det, men vi kan indenfor rimelighedens grænser godt påstå at man ville have haft succes som first-mover.

Dertil naturligvis forudsat at man har gjort et ordentligt styk arbejde med det. Ikke bare udgivet noget hurtigt og sjusket, for at fylde et markedskrav.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *